Ülke geneli, il geneli ve okul geneli olmak üzere 3 farklı uygulaması var.
2023-2024 öğretim yılında:
6. sınıfların Türkçe ve Matematik derslerinin
1. dönem 2. yazılıları (26 Aralık 2023 Salı ) ile 2. dönem 1. yazılıları ülke genelinde ortak yapılacaktır.
9. sınıfların Türk Dili ve Edebiyatı ile Matematik derslerinin
1. dönem 2. yazılıları (27 Aralık 2023 Çarşamba) ile 2. dönem 1. yazılıları ülke genelinde ortak yapılacaktır.
2023-2024 öğretim yılında Ankara genelinde:
6. sınıfların Fen Bilimleri ile Sosyal Bilgiler derslerinin
2. dönem 1. yazılıları il genelinde ortak sınav olarak yapılacaktır.
9. sınıfların Fizik ile Tarih derslerinin
2. dönem 1. yazılıları il genelinde ortak sınav olarak yapılacaktır.
Evet, diğer tüm sınavlar okullar tarafından açık uçlu olarak yapılacak.
Tüm sınavların süresi 40 dakikadır. Bu öğretim yılına mahsus olmak üzere Bakanlık ve il geneli yapılacak ortak yazılı sınavlarda 20 soruluk çoktan seçmeli sorular kullanılacaktır. Bunun dışında kalan tüm ortak yazılı sınavlar ile diğer tüm yazılı sınavların soruları açık uçlu veya açık uçlu ve kısa cevaplı sorulardan oluşacaktır.
Bakanlık tarafından yapılacak ortak yazılı sınavların soruları Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğünce hazırlanarak okullara gönderilecektir. Sınav uygulaması okulda görevli öğretmenlerce yapılacaktır. Sınavın değerlendirilmesi ise okul veya Ölçme Değerlendirme Merkezi Müdürlüklerince yapılacaktır.
Bakanlık (ülke geneli ortak yazılı sınavlar)
Ölçme Değerlendirme Merkezi Müdürlüğü (il geneli ortak yazılı sınavlar)
Okullar sınıf/alan zümreleri (okul geneli ortak yazılı sınavlar)
Ortak yazılı sınav soruları ders kitapları ve kazanımlara göre hazırlanacaktır.
Evet, ortak yazılı sınavlara özel öğretim kurumları da katılacaktır.
Evet, okulda yapılan tüm sınavlar gibi bu sınavlar da notla değerlendirilecektir.
Sınavların kapsam geçerliğinin artırılması ve öğrencilerin sınavlara daha bilinçli hazırlanması için her sınavda hangi konu/kazanımdan kaç soru sorulacağının önceden öğrencilere duyurulmasına yönelik hazırlanan tablodur. Okullarda yapılacak ortak yazılı sınavların soruları konu soru dağılım tablosuna göre hazırlanır. Konu soru dağılım tablosu il sınıf/alan zümreleri ve Ankara Ölçme Değerlendirme Merkezi Müdürlüğü ile birlikte 2023-2024 eğitim-öğretim yılı 1. dönemi için hazırlanmış ve yayınlanmıştır. (Konu Soru Dağılım Tabloları)
Konu soru dağılım tablolarında birden fazla senaryo bulunmaktadır. Okul zümreleri, yapacakları ortak sınavları bu senaryolardan birine göre hazırlayacak ve seçilen senaryoya uygun konu soru dağılım tablosunu öğrencilere ivedilikle duyuracaktır. Seçtiği senaryoya göre soru hazırlayacaktır. Sınav öncesinde seçilen senaryoya uygun olarak detaylı rubrik (cevap anahtarı) ilgili dersin okul zümreleri tarafından hazırlanacaktır. Sınav sonrasında ise ilgili ders öğretmenince sınav analizi yapılarak kazanım eksikliklerine dönük çalışma yapılacaktır.
Evet, öğretim yılı başında sınavlarda hangi konu/kazanımdan kaç soru sorulacağının ilgililer tarafından hazırlanması ve öğrencilere duyurulması gerekmektedir.
Ülke ve il geneli ortak yazılı sınavların yapılacağı tarihlerde başka sınav yapılmayacaktır.
Hayır, ortak yazılı sınavların yapılacağı gün ve saatlerde eğitim öğretime devam edilecektir.
Evet, her sınav sonrasında sınav analizi yapılarak öğrenci, sınıf ve okul genelinde ortak öğrenme eksikliği veya öğrenme eksikliği ve yanlış öğrenme varsa bunların telafi edilmesi amacıyla öğrencilere geri bildirim verilecektir.
Öğrenci, 100 üzerinden aldığı puanı daha önceden olduğu gibi e-Okul sistemi üzerinden görecek.
Sorular kazanımın gerektirdiği özelliğe göre hazırlanacaktır. Burada amaç kazanımın doğru ölçülmesidir. Okul türlerinde aynı konu ve kazanımın olması durumunda aynı sorular sorulacaktır. Kazanımın değişmesi durumunda sadece ilgili kazanımlar için farklı soru sorulacaktır.
Hayır, sınav öğrencinin kendi okul saatinde yapılacaktır. İkili eğitim yapılan okullar için aynı güçlük düzeyinde farklı sorular sorulacaktır.
Ortak yazılı sınavların öğretmenler tarafından uygulanan sınavlardan tek farkı soru ve cevap anahtarlarının merkezden hazırlanacak olmasıdır. Bu bağlamda zorluk derecesi öğretmenler tarafından yapılan sınavlar gibi olacaktır.
Evet, mazereti nedeniyle bu sınavlara katılamayan öğrencilere mazeret sınavları yapılacaktır. Mazeret sınavlarının tarihleri ilerleyen zamanda yayınlanacaktır.
Evet, ortak yazılı sınavlara ilişkin süreçlerin yer aldığı kılavuz yayımlanacaktır. Ülke geneli ortak yazılı sınav kılavuzu Bakanlık tarafından, il geneli ortak yazılı sınav kılavuzu ise millî eğitim müdürlükleri tarafından hazırlanacaktır.
Evet, tüm öğretim kademelerinde yazılı sınavlar yönetmelikte belirlenen tarihlerde yapılacaktır.
Derslerden bir dönemde iki sınav yapılacaktır. Ancak il sınıf/alan zümrelerince dönem başında gerekçesiyle birlikte karar alınması durumunda haftalık ders saat sayısı altı ve üzeri olan derslerde üçüncü bir sınav da yapılabilecektir. Üçüncü sınavın yapılıp yapılmayacağı, yapılacaksa ne zaman yapılacağı il sınıf/alan zümrelerince belirlenecektir.
Türkçe, Türk dili ve edebiyatı ve yabancı dil derslerinin sınavları yazılı ve uygulamalı olmak üzere iki aşamada yapılacaktır. Bu derslerin önce yazılı sınavları sonra her öğrenci için yeteri zaman ayrılacak şekilde ders öğretmeni tarafından dinleme ve konuşma becerilerini ölçecek şekilde uygulama sınavları yapılacaktır.
Uygulamalı sınavlar dinleme ve konuşma becerilerini ölçecek şekilde yapılacaktır. Dinleme ve konuşma becerilerini ölçen sınavlar ayrı ayrı puanlanacaktır.
Böylelikle; Türkçe ve yabancı dil derslerinin sınav puanları; yazılı sınavın %50'si, dinleme ve konuşma becerilerini ölçen uygulama sınavlarının ortalamasının %50'si alınarak hesaplanacaktır.
Kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim ve öğretimlerine devam eden öğrencilere yönelik ölçme ve değerlendirmede Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) esas alınacaktır. Bu öğrencilerin ortak yazılı sınavlara katılımıyla ilgili süreçlerden okul müdürlükleri sorumlu olacaktır.
Öğrenciye cevap ile ilgili hiçbir seçeneğin sunulmadığı; öğrencinin, cevapları kendisinin oluşturduğu sorular olarak tanımlanabilir.
Tam aksine açık uçlu sorulara cevap verme öğrencinin üst düzey düşünme becerilerini artıracak ve düşündüklerini bir bilgi etrafında toplayıp yazılı olarak dile getirme davranışını geliştirecektir. Bu becerisi gelişen öğrenciler çoktan seçmeli sınavlarda daha başarılı olacaktır. Çoktan seçmeli sorular ağırlıklı olarak öğrencinin hatırlama, kavrama ve uygulama düzeyini ölçmektedir. Sürekli çoktan seçmeli soru çözen öğrenciye farklı tarzda soru sorulduğunda öğrenci cevap vermekte zorlanabilmektedir. Açık uçlu soru ise daha çok üst düzey düşünme becerisini ölçmektedir. Bu tarz sorulara cevap verebilen öğrenciler farklı tarzda gelen her türlü soruya cevap verebilecektir. O yüzden sınavlara hazırlanan öğrencilere en büyük tavsiye anlama, düşünme ve yazma becerilerini geliştirecek etkinlikler yapmalarıdır.
Diğer senaryoları da seçebilir. O programa özel kazanımlar dönem içinde kısa süreli sınavlarla değerlendirilebilir.
Bir seçmeli ders il veya ilçe genelinde aynı türdeki tüm okullarda ortak olarak seçilmişse dağılım tabloları hazırlanır ve şubelere göre ortak sınav yapılır. Ancak seçmeli dersin il veya ilçe genelinde ortak olma durumu yoksa okullarda sınavlar açık uçlu sorulardan oluşacak şekilde ders öğretmeni tarafından yapılır.